OK
farhangohonar-ir

 انتشارات نوای فرهنگ و هنر به مدیر عاملی آقای رامتین اسکروچی

مرکز موسیقی فرهنگ و هنر علاوه بر مجوز نشر صوتی ، پروانه فعالیت انتشارات کتاب را نیز دارا می باشد و در همین راستا از کلیه مولفان دعوت به همکاری می کند . این پروانه فعالیت مربوط به نشر عمومی می باشد لذا علاوه بر کتب موسیقی در تمامی زمینه ها امکان همکاری با مولفان گرامی را دارد.


نوای فرهنگ و هنر منتشر کرد :

کتاب ریشه شناسی کاربردی در واژگان انگلیسی منتشر شد

 

به شکرانه گسترش تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی ، آشنایی با فرهنگ­های مختلف و آداب سنن اقوام دور یا نزدیک چنان مورد توجه قرار گرفته است که همگان به دنبال ارتباط بدون واسطه می گردند . مهمترین عامل ارتباطی جهت بهره مندی از علوم و تجربیات اقوام مختلف زبان مشترک بین آنهاست . حال اگر این سوال مطرح شود که مهمترین زبانی که بیشترین مخاطب رادر سطح جهان دارد کدام است نام آشنای زبان انگلیسی را می شنویم که البته این زبانی نیست که بیشترین افراد با آن صحبت می­کنند بلکه بیشترین گستردگی را در سطح جهان دارد.

­­به همین دلیل است که برای یادگیری واژگان این زبان ارتباطی روش و مهارت های گوناگونی مطرح می شود. یکی از مهمترین و موثرترین راه فراگیری واژگان ، تسلط بر ریشه های آنها می باشد. ریشه ها منابع و هسته­ های تشکیل دهنده واژگان می باشند که با اضافه کردن تعداد محدودی پسوند یا پیشوند به آنها واژگان ساخته می شوند.

بدین ترتیب با یادگیری تعداد محدودی ریشه لغات و آشنایی با پسوند و پیشوندها می توان به معانی بی شماری از واژگانی که حتی برای اولین بار با آنها مواجه می شویم آگاهی یافت. از طرفی تشخیص و تفکیک ریشه­های سازنده واژه ها باعث توانایی بیان دقیق اکسان­ها و تاکیدات تلفظی آنها می شود. آگاهی بر نقش دستوری و درک گرامر یک واژه در یک متن از طریق ریشه شناسی از دیگر مزایای این روش است .تسلط بر اینکه یک واژه از چه ریشه یا ریشه­ هایی تشکیل شده و اصالت آن مربوط به چه زبانی می باشد به ماندگاری طولانی واژه در حافظه کمک خواهد کرد.

علی رغم اینکه در مورد منشاء بسیاری از واژه ­ها و مدخل ورود به زبان انگلیسی در منابع مختلف اتفاق نظری وجود نداشت ولی در این مجموعه سعی شده بر اساس توافق کلی در منابع مختلف و بیشترین شباهت واژه با اصالت های ذکر شده از زبان های نشآت گرفته که اکثراً زبان باستانی بودند دقیق ترین اصالت برای هر واژه ارائه گردد.

این کتاب مجموعه ای نسبتاً جامع از ریشه های تشکیل­ دهنده زبان انگلیسی ، پسوندها و پیشوندها به همراه اصالت زبان های منشاء که طی مدت ده سال بررسی و گردآوری شده است.

 

 به شکرانه پیشرفت تکنولوژی و گسترش ابزار و تجهیزات پیشرفته در دو دهه اخیر علم کیهان شناسی به شکلی غیرقابل باور توسعه یافته و توانسته بسیاری از سوالات درباره جهان هستی که قرن­ها ذهن بشر را به خود معطوف نموده بود با دلایلی مستدل پاسخ بگوید.

انسان­ها بصورت فطری از بدو تولد به دنبال جستجو وکاوش فضای پیرامون خویش هستند و این تمایل ذاتی به تدریج افزایش می­یابد به شکلی که از جغرافیای زمین خارج و به سمت جستجو در کائنات پیش خواهد رفت. به همین دلیل است که امروزه در بسیاری اقشار و گروه­های سنی تمایل به آگاهی درباره نجوم و کیهان­شناسی افزایش یافته است.

اگرچه توصیف و تفسیر علمی ساختارهای پیچیده جهان هستی مستلزم درک دقیق از پدیده­های فیزیکی است که در این فرآیندها شرکت کرده­اند ولی در این کتاب کوشش شده تمامی این ساختارهای پیچیده به ساده­ترین شکل ممکن تفسیر و مطرح شود. لذا در بیان و تفسیر و تحلیل رویدادها از وارد کردن اطلاعات ریاضیات و فیزیک پرهیز شده است. به عبارت دیگر این کتاب می­کوشد پدیده­های نقش آفرین شکل­گیری و روند تکامل جهان هستی و سرانجام آن را به روش علمی ولی با زبانی ساده بازگو کند. مباحث مطرح شده از آخرین دست­آوردهای مراکز علمی معتبر که در زمینه کیهان­شناسی فعالیت دارند اتخاذ شده است. علی­رغم اینکه در مورد برخی از پدیده­ها در مراکز و منابع مختلف اتفاق نظری وجود نداشت ولی در این مجموعه سعی شده بر­اساس توافق کلی در منابع مختلف و محکم­ترین استدلال اثبات شده مطالب ، مطرح شود.

با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و گسترش تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی در این حوزه هر ساله مطالب جدیدتری به این علم اضافه می­شود لذا پیرامون مطالب مطرح شده در صورت تجدید چاپ این کتاب مطالب جدید قطعاً اضافه خواهد شد.

 
 کتاب دستگاه هشتم منتشر شد
تالیف :متین پیمانی
 

نگارنده بر این باور است و بر این مدعا شاهد می آورد که موسیقی دستگاهی را خاندان فراهانی سامان داده اند اگرچه مبدعان این نظام نبودند می توان این مجموعه را آهنگسازی شده دانست ، نه گردآوری صرف که بعدها موسیقی دانان برجسته قاجاری آن را در قالب شخصی خود گردآوری و سامان داده اند. ریشه ها و وجه اصالت این موسیقی در اسامی ، ملودی ها ، نغمه ها و حالات اجرای آن نیست ، بلکه در دستور، شیوه پرداخت و سامان آن است.

ردیف هر صاحب ردیفی همانند دیوان شاعر است. برداشت آزاد و زیباشناسانه از دستور زبان در قالب شخصی شاعر ، که حاصل تجربیات هنری ، عاطفی و جهان بینی او در زمان معینی است ، در دیوان او گردآوری شده است. اما اشعار شاعر ، دستور آن زبان نیست. نگاه کنونی موسیقی ایران ، ردیف را معادل دستور این موسیقی تلقی میکند و عرصه کاوش و جستجو را مسدود کرده ، دستور موسیقی ایران را در غالب شخصی صاحبان ردیف ، در دوره قاجاری محدود می کند.

دستگاه هشتم ، نقطه عطف و شروعی برای موسیقی ایران است. در این مجموعه ، قواعد و دستوری معرفی می شود برای کلیت یک نظام موسیقایی ، که می تواند در هر زمان در قالب شخصی ، تولید و خلاقیت داشته باشد. تئوری مطرح شده در این کتاب ، موسیقی دستگاهی را از تکرار و تاریخ خارج می کند و به بطن فرهنگ عصر خود ، باز می گردد.

نگارنده اثر متین پیمانی ، آهنگساز و نوازنده ، بیش از 15 سال به فعالیت حرفه ای و پژوهش در حوزه موسیقی ایران اشتغال داشته است.

تحولات اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی ایران در نزدیک یک سده موجب بروز دو تفکر و نگاه کلی در موسیقی اصیل ایران شده است : نگاه اول موسیقی ردیفی و دستگاهی را سنت اصلی و تمامیت موسیقی ایران می داند و نگاه دم با اتکا به تحلیل غربی-اروپایی از موسیقی دستگاهی بهره می جوید.

پاسداری از سنت ، اصل و ریشه تفکر در نگاه اول است. در نتیجه خلاقیت و نوآوری - اگر مردود و مذموم شمرده نشود- بستری برای بروز ندارد. نگاه دوم عموما واکنشی به سنت گرایی صرف است. ردیف و موسیقی دستگاهی با تئوری اروپایی تحلیل و در نتیجه بخش های زیادی از موسیقی دستگاهی توضیح ناپذیر ، زائد و حذف می شوند. تعامل این دو نگاه ، موسیقی دستگاهی را به موزه ی تاریخ موسیقی کشانیده و بستر حضور آن در عصر کنونی را ناممکن ساخته است.

سنت گرایان به گردآوری ردیف ها و حفظ و حراست از آن ها مشغول هستند و با جست و جوی گوشه و مایه در تاریخ و موسیقی اقوام ایرانی ، راهی را برای ظهور و تجلی خلاقیت و بروزرسانی ردیف دستگاهی نشان می دهند. راهی که پیروان این اندیشه ارائه می دهند ، بداهه نوازی و خلق در لحظه است. مایه و احساس گوشه های موجود ، با احساس لحظه ای هنرمند ادغام می شود و بیانی دیگر می یابد. ساختن واریاسیون یا اتکا به حالات عرفانی و سیر و سلوک (توصیفاتی چون حال و آن) تداوم حیات این اندیشه را ممکن ساخته است.

پیروان نگاه اروپایی ، بستر ردیف و دستگاه را تاریخ موسیقی ایران می پندارند. به همین سبب ، متد ردیف را علمی نمی دانند و تحلیل نمی کنند. تعداد انگشت شماری از صاحبان این اندیشه دست به تحقیقاتی درباره موسیقی اصیل ایران زده اند و چنین نتیجه گرفته اند که موسیقی ردیف ساختار و منطق خود را دارد ولی در گذر زمان دچار عقب ماندگی شده است و برای بازسازی ، ناگزیر نیاز به دانش غربی-اروپایی دارد.

پیروان این اندیشه آهنگسازانی به شیوه اروپایی هستند که گاه برای نمایش هویت ایرانی - و نه  اصالت و متدهای موسیقی ایران- دست به اقتباس از ملودی های ردیفی یا اقوامی می زنند. در سطح پایین و ابتدایی تعامل این دو نگاه را در پدیده پاپ-سنتی می بینیم. در این پدیده جز کلام فارسی و سازهای ردیفی و گاه چند ملودی اقوامی ردپایی از موسیقی اصیل وجود ندارد. آثار تولید شده بین دو اندیشه مذکور در نوسان است.